fysiotherapie

Gezonde leefstijl: slapen

Het is weer het begin van een nieuw jaar; 2024! Misschien heeft u ook wel goede voornemens?

Komende maanden zullen wij verschillende artikelen plaatsen om een gezonde en actieve leefstijl te bevorderen. Deze keer gaat het over slapen.

Functie van slapen

Slapen zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal hersteld. Een tekort aan slaap of een verstoorde slaap kunnen een grote invloed hebben op de gezondheid en een verminderd functioneren overdag.

Er gebeuren verschillende processen in de hersenen tijdens slapen:

  • De hersencellen krimpen tijdelijk, waardoor het hersenvocht ruimte heeft om de afvalstoffen weg te spoelen.
  • De verbindingen tussen de hersencellen veranderen en worden sterker in de slaap, waardoor je makkelijker dingen kan onthouden en leren.
  • Ook kunnen verbindingen zwakker worden, waardoor je minder spanning ervaart en stress/emoties minder heftig worden. De emoties van overdag worden in de slaap verwerkt.

Wat zijn de positieve gevolgen van langer/goed slapen?

Op de korte termijn zorgt het ervoor dat je uitgerust bent en genoeg energie hebt voor de dag. Je zit beter in je vel, je kan je beter concentreren, je geheugen wordt beter en je voelt je minder prikkelbaar of somber.

Op de lange termijn werkt je afweersysteem beter. Ook is de kans op bepaalde (chronische) aandoedingen kleiner zoals depressie, dementie, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas.

Tips om je slaap te verbeteren

  • Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Door een regelmatig patroon val je makkelijker in slaap en word je prettiger wakker.
  • Ontspan voordat je gaat slapen (zoals lezen, mediteren etc.).
  • Beperk beeldschermgebruik. Dit zorgt ervoor dat je mentaal actief blijft.
  • Eet geen grote/zware maaltijd voordat je gaat slapen. Je spijsvertering gaat dan harder werken, waardoor het lichaam actief blijft. Een lichte snack kan wel zoals fruit of een cracker.
  • Cafeïne en alcohol beïnvloeden de biologische klok. Cafeïne kan zelfs 3 uur van te voren er al voor zorgen dat je later in slaap valt en korter/onrustiger slaapt. Alcohol zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en vermoeider wakker wordt.
  • Het aantal uur slaap verschilt per persoon. De meeste volwassenen hebben 7-9 uur slaap nodig.

Conclusie

Slaap is dus erg belangrijk om goed te functioneren overdag! Ook als u lichamelijke klachten heeft waarvoor u bij de fysiotherapeut bent of een revalidatie ondergaat, zorgt slaap al voor een groot gedeelte van het herstel.

Bronvermelding

https://link.springer.com/article/10.1007/s12414-011-0003-1

https://www.hersenstichting.nl/de-hersenen/gezonde-hersenen/slaap/