fysiotherapie

Tennissen zonder blessures

In een eerdere nieuwsbrief hebben we het al gehad over de meest voorkomende tennisblessure, namelijk de tenniselleboog. Maar voor welke blessures moeten we nog meer uitkijken? En het belangrijkste; hoe doen we dit? Er zijn namelijk meerdere locaties in het lichaam waar blessures kunnen ontstaan.

Wat zegt het KNLTB?

Het KNLTB geeft een goed overzicht wat er in het algemeen kan worden gedaan om blessures te voorkomen. Zo geven ze een waarschuwing om de trainingsintensiteit op te bouwen net na een stop, aangezien intensief trainen na langere tijd stilzitten een vergrote kans op blessures geeft. Ook raden ze algemene basisconditie aan, plotselinge pieken te vermijden, juiste arbeid-rust verhouding te hebben en het behouden van een minimale trainingsbelasting.

Aandachtspunten per locatie in het lichaam

Enkel

Tennis gaat om snel handelen en anticiperen op de bal. Daarvoor zult u vaak en soms wat abrupt moeten draaien. Dit kan zorgen voor een verdraaiing/verzwikking van de enkel. In de meeste gevallen draait de voet bij een verzwikking naar de binnenkant. Hierbij komt er een directe druk op de buitenzijde van de voet, wat de kapsels en banden van de voet kan beschadigen. Er kan een dikke enkel met vocht, gepaard met een bloeduitstorting ontstaan. Het is goed om deze symptomen te behandelen en de voet te ontlasten en omhoog te houden. Om te voorkomen dat dit kan gebeuren kunt u de enkel trainen om sterke en goed gecoördineerde spieren te ontwikkelen, die het kapsel en zijn banden ondersteunen.

Kuit

Bij tennis moet u soms snel reageren op een bal van de tegenstander en daardoor moet u onverwachts even aanzetten voor een sprint, springen of zijwaarts bewegen. Als u al wat gespannen of vermoeide kuiten heeft of als u bijvoorbeeld eerder kuitletsel hebt gehad, kunnen deze onverwachtse, felle bewegingen leiden tot een acute spierscheuring in de kuit: zweepslag. Deze blessure heet een zweepslag omdat het net lijkt alsof u een tik krijgt op uw kuit. Bij een (hevige) inscheuring kan het 6 weken duren voordat de scheur volledig is genezen. Een goed warming-up kan de kans op een zweepslag aanzienlijk verminderen.

Knie

Juist door veel draaiingen is de knie een blessure gevoelig gewricht. Met deze beweging kunnen de kruisbanden of de meniscus, die binnen in de knie zitten, worden beschadigd en kunnen de banden en pezen aan de buitenzijde opgerekt worden. Maar ook kan door overbelasting van de spieren of herhaaldelijk irritatie aan de knie, blessures onstaan zoals: lopersknie, springersknie en pattellofemorale knieklachten. Om de knie zo sterk mogelijk te maken kunen er een aantal dingen gedaan worden. Train de knie in spierkracht, stabiliteit en coordinatie. Voer de intensiteit, omvang en frequentie van je trainingen geleidelijk op. Maar ook dingen zoals passende tennisschoenen dragen en regelmatig stukken fietsen kan het risco verkleinend.

Schouder

Bij tennis is de arm herhaaldelijk in een bovenhandse positie om de bal te slaan. Het heffen van de arm en het herhaaldelijk kracht geven in deze positie is een risicofactor voor het krijgen van schouderblessures. Het schoudergewricht bestaat uit een schouderkop en een schouderdak en in de ruimte daartussen liggen gevoelige structuren. Wanneer u uw arm boven de 90 graden heft, wordt deze ruimte een stuk kleiner. Er bestaat dan kans op inklemming van de structuren. Dat kan inklemming van een pees of slijmbeurs zijn bijvoorbeeld. Men spreekt dan van een impingement (ook wel Subacromiaal Pijnsyndroom genoemd). Door het versterken van de schoudergordelspieren kan de ruimte in het kapsel beter worden behouden.

Arm

De vaste lezers van de nieuwsbrief zullen dit niet verrassend vinden, maar de bekendste en een van de meestvoorkomede blessure aan de arm is een tenniselleboog. Het herhaaldelijk naar binnen en buiten draaien van de onderarm ten opzichte van de bovenarm en het belasten van de polsstrekkers (dit gebeurt bij het slaan met het racket) kan dit veroorzaken. Met deze bewegingen worden namelijk de polsstrekkers die in de onderarm liggen flink belast. De aanhechting van deze spieren ligt aan de buitenzijde van de elleboog en kan daar geïrriteerd raken. Dit wordt ook wel een ‘epicondylitis lateralis’ of ‘tenniselleboog’ genoemd. Het gradueel opbouwen van de intensiteit of frequentie is belangrijk bij het voorkomen van deze blessure.

Hand

Bij het tennissen wordt het slaan met het racket ook deels vanuit de pols ingezet. In het polsgewricht bevinden zich spieren, banden, kapsel, een discus en botstukken. Een overbelasting van deze structuren, ofwel een tendinopathie, kan voortkomen uit het plotsling verhoogen van de tennis frequentie of intensitief, of door terugkeren van een oude blessure aan de pols. Er kunnen in dat geval verrekkingen, ontstekingen of zelfs scheuringen ontstaan. Belangrijk is om spierversterkende oefeningen te doen zodat de pols een goede stabiliteit heeft en de druk goed kan begeleiden. Een goede grip van het racket of het dragen van een brace kan hierbij ook al helpen.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak inplannen? Dat kan!

Mail of bel voor een afspraak:

info@pluk-fysiotherapie.nl
076 522 72 01